Litt mimring, del 2

Formingstimene på barne- og ungdomsskolen bringer fram artige minner; sløydtimer med uendelige timer pussing og filing, og tekstiltimer med brodering og tråkling. Vi har vel alle kommet stolte hjem med brødfjøler, grytelapper, sparegriser i pappmasjé, keramikkfigurer, små duker med potettrykk, nisser til jul, påskekyllinger til påske og masse annet...

Denne stoffposen, laget på barneskolen, ble flitting brukt til gymtøy.

Forkle har vel alle en eller flere ganger laget i løpet av grunnskolen, og da selvfølgelig med den obligatoriske lomma med lappeteknikk. Dette forkle ble laget på ungdomsskolen og var med i alle heimkunnskapstimene.

Det småblomstrete stoffet på dette forklet er for meg et typisk skolestoff. Oftest var det hvitt med røde eller blå blomster. Kan minnes vi ikke syntes stoffet var så veldig fint, og lurte på hvorfor skolen ikke kunne kjøpe inn andre stoffer.
Hva husker du fra formingstimene?
..

Kommentarer

Stubbetufsa sa…
Gymposen vi laget, var akkurat sånn, og med det samme tøyet.
Forkledet vi laget, var hvitt, og ble brukt på skolekjøkkenet. Vi sydde også babyskjorte av det mykeste, tynneste hvite bomullstøy, sydde alle sømmer for hånd, til og med indresøm!
Skolene hadde liksom bedre råd før i tiden, var det datamaskinene som kom og brukte grådig av skolebudsjettet?
Quiltefia sa…
Jeg har gode minner til håndarbeidstimene på skolen. Strikket genser på sløyden. Nektet å ha sløyd!? Sydde gulrutete bukser i Solberg bomull. Jeg tror det var mye rutete stoff. Husker gym posen også, gulrutet den også... Jeg tror faktisk jeg har boka med prøvelappene i kjelleren. Men du hadde jo laget log-cabin på forkleet ditt!!! AnneK:-)
Ellemeller sa…
Eg fekk sy bøttevis med små Barbieklede:) Eg var på godfot med lærarinna og var flink til å sy, difor fekk eg velge det eg hadde lyst til:)
Men eg hugsar ho var unormalt opptatt av tråkling... noko som eg haaata! :)
Anita
Marte sa…
Fikk skikkelig flashback av bildene, koselige
var de;))
Tror du hadde litt mer dreisen på søm enn jeg noengang har hatt eller kommer til å få!
Jeg tror du har fått bedre undervisning enn det jeg fikk- eller kanskje du hadde gode evner da også;) Vi lagde dongerisekk- det var populært- og så husker jeg at vi lagde en merkelig pute- nesten som et slags ansikt med garnhår på...har fremdels en pute som jeg har sydd;)
Må bare er kjenne at jeg begynner å glemme barndommen- så det er fint du bringer minnene tilbake;)
FIOLINESBLOG sa…
Fantastisk hva du har i dine memoarer og gjemmer!
Det er litt sårt også, tenker på hva våre ungdommer i vidergående skole får av tid til å øve seg på mestre med finmotorikken:(
Det jeg husker best fra formingstimene i grunnskolen, var at jeg sydde busserull. En rye ble også knyttet. Makrame var også på programmet, og selvfølgelig masse strikking. Men vi hadde mye bedre utvalg av materialer den gang. Jeg jobber i skolen, og sammenligner hele tiden med formingstimene fra min egen barndom. Synes forskjellen er himmelvid både når det gjelder materialer og krav til arbeidsoppgaver. Tviler på at noen i barneskolen vil komme i mål med et par ullstrømper med mønster på vrangborden i dag....
Ragna sa…
Jeg husker læreren som insisterte at jeg måtte TRÅKLE skråbåndet på forkleet mitt selv om jeg var dødsgod på symaskin. Så jeg sydde uten å tråkle. Det ble rett og pent (selvfølgelig). Gjett om jeg måtte sprette opp sømmen igjen da bare fordi jeg "måtte tråkle først"! Jeg HATER tråkling.
Herlig å mimre litt i ny og ne! :)
Rosetrend sa…
Det var like gøy å se hva du har lagd på skolen i dette innlegget som i del 1. Og ikke minst lese alle kommentarene til innlegget. Tror ikke det nødvendigvis har så mye å si med økonomien til skolene i dag kontra før, men hvor fokuset ligger, utføring, kvalitet og ivaretaking av håndverk...Btw så syr jeg forkle med mine elever, men det er ikke med noen lomme ;o)
Margrethe sa…
Så artig å lese kommentarene deres! Vi har tydeligvis flere av de samme minnene fra tiden på skolen. Leser også at flere av dere jobber i skolen og har ulike erfaringer og synepunkter på hvordan formingstimene (kunst- og håndverk) er på skolen i dag.
Jeg jobber selv i skolen og min erfaring er at ulike skolers synspunkter på hva slags fag som er viktige, gir utslag på hvordan kunst- og håndverksfaget blir prioritert. Det er en stor synd det er slik. Spesielt når en ser at elevene på grunn av nedprioriteringer av faget ikke får mulighet til å komme gjennom mål for kunst- og håndverksfaget i henhold til læreplanene.
Skrekk o Gru sa…
Nå husket jeg plutselig alle de rare prosjektene fra håndarbeidstimene. Skeive puter, gymposer med potettrykk og bakeforkle med egendesignet komplisert og ubrukelig kneppesystem. Men på et eller annet vis førte det noe bra med seg, i allefall tok den ikke knekken på min syglede:)
Littlew sa…
Hei

Dette var en morsom ide :) Perlene gjorde jo skikkelig susen.
Jeg synes bloggen din var så fin at jeg følger deg på min blogg. Masse inspirerende ideer :)

Ta gjerne en titt hos meg på www.littlewdesign.blogspot.com
Anonym sa…
Har undervist i tekstilforming i mange, mange år, og hugsar godt desse småblomstra stoffa. Grunnen til at de hadde så mykje av dei, var nok at ein kunne få dei ganske billeg (frå SGS i Fredrikstad), - og formingsbudsjettet måtte haldast.

Masse fint du har her på bloggen :-)

Populære innlegg