En eske med kort

Jeg har en eske full av kort som jeg har fått ved ulike anledninger. Det er morsomt å ta fram esken og kikke på de utallige motivene. Den er en liten skattekiste og historieforteller. Jeg kan se hvordan moten har forandret seg i årenes løp, både i forhold til farger og stil, og jeg kan se at jeg har vokst fra barn, ungdom og voksen i forhold til motivene på kortene.
I dag er det et mangfold av kort å få kjøpt, tilpasset enhver anledning og mottaker. Likevel er det noe spesielt å lage egne. Finne fram papir, glansbilder, filt, lim, fjær og hva det måtte være og kreere kort med særpreg og stil. Ekstra morsomt er det å kunne gi bort disse små kreasjonene og ikke minst er de en glede å få.
Å lage kort trenger ikke kreve mye utstyr. Det er ubegrenset med muligheter og det er bare fantasien som setter begrensninger. Det er ikke alltid ideene kommer av seg selv, da kan det være greit å la seg inspirere. Men hva kan vi la oss inspirere av? Farger, materialer, bilder, naturen, stemninger, teknikker, personer, stilhistorie og kunst er bare noen eksempler.
Det som er vesentlig for meg når jeg arbeider er å se mulighetene med det som jeg omgir meg med. På den måten har glansbilder fått nytt liv og papirsamlingen fått nye muligheter. Teknikker er også spennende å utfordre. Ta fram nål og tråd og broder eller sy. Utforsk PCen og muligheter som finnes der.
Et gammelt norsk ordtak, sier mye om å ikke undervurdere potensialet i de små ting:
Det ligger ofte et stort tre i et lite frø.

Kommentarer

Populære innlegg