Blomstersjal i mohair

Da var jeg endelig ferdig med blomstersjalet jeg startet på i juni. Det har vært en del utprøvinger underveis i forhold til hvordan blomstene skulle hekles, så det har resultert i at blomstene (spesielt de største) er heklet med små variasjoner i fremgangsmåten. Kom tilslutt frem til en oppskrift som jeg syntes fungerte bra. Har du lyst til å lage et lignende sjal, eller kanskje bare hekle en blomst eller to, har jeg laget en fremgangsmåte som du finner under bildene.

Fremgangsmåte:

Heklenål nr 4
Garn: Kitten mohair
Det er brukt fire forskjellige farger; mosegrønn, lilla, blå/turkis og brun. Brunfargen er brukt i alle blomstene. Enten som kantfarge eller blomsterfarge.
Cirka antall blomster:
18 små
12 mellomstore
19 store
Dette skal gir et sjal med bredde 150cm og høyde 75 cm.
Montering:
Legg blomstene ut over et stort bord og plasser blomstene slik at du får en jevn form på sjalet.
Blomstene sys sammen med brunt mohairgarn.
Liten blomst m.fem kronblad:
Hekle 4 luftmasker (lm) og sett dem sammen til en ring med en kjedemaske (kjm).
1.omg.: Start med 2 lm. Hekle så 14 staver (st) i ringen. Avslutt med en kjm.
2. omg.: Nå skal det hekles luftmaskebuer. *Hekle 3 lm. Hekle så en kjm i den tredje st fra forrige omgang*. Gjenta*-* fire ganger.
3. omg.: Hekle så de fem kronbladene på blomsten. Et kronblad hekler du slik: Hekle 1 halvst, 1 st, 1 dobbelst (to kast på nåla), 1 tredobbelst, 1 dobbelst, 1 st, 1 halvst.
4. omg.: Hekle en kant rundt blomsten med kjm. Denne kanten hekles i en annen farge enn selve blomsten.

Mellomstor blomst m. ni kronblad:
Hekle 10 lm og sett dem sammen til en ring med en kjm.
1.omg.: Start med 3 lm. Hekle så 35 tredoble st (tre kast på nåla) i ringen. Avslutt med 1 kjm.
2. omg.: Nå skal det hekles luftmaskebuer. *Hekle 4 lm. Hekle en kjm i den fjerde st fra forrige omgang*. Gjenta*-* åtte ganger.
3.omg.: Hekle så de fem kronbladene på blomsten. Et kronblad hekler du slik: Hekle 1 halvst, 1 st, 1 dobbelst, 1 tredobbelst, 1 firedobbelst, 1 tredobbelst, 1 dobbelst, 1 stav, 1 halvst.
4. omg.: Hekle en kant rundt blomsten med kjm. Kanten hekles i en annen farge enn selve blomsten.

Stor blomst m. syv kronblad:
Hekle 15 lm og sett dem sammen til en ring med en kjm.
1.omg.: Start med 4 lm. Hekle så 56 firedoble st (fire kast på nåla) i ringen. Avslutt med 1 kjm.
2.omg.: Nå skal det hekles luftmaskebuer. *Hekle 5lm. Hekle en stav i den fjerde staven fra forrige omg. Hekle 5lm. Hekle en kjm i den fjerde staven*. Gjenta *-* seks ganger.
3.omg.: Hekle de 5 kronbladene på blomsten. Et kronblad hekler du slik: Hekle 1 halvst, 1 st, 1 dobbeltst, 1 tredobbelst, 1 firedobbelst, 2 femdobbelst, 1 seksdobbelst, 2 femdobdelst. Hekl så ned i gjen til en halvst og avslutt med en kjm.
4. omg.: Hekle en kant rundt blomsten med kjm. Kanten hekles i en annen farge enn selve blomsten.

Kommentarer

Så originalt og fint dette ble! Nydelige farger sammen også! Takk for at du deler oppskrift. Ha en fin lørdagskveld! :)
Fint sjal - takk for at du deler!
Jannicke sa…
..sååå nydelig! Og ekstra flott ble det når du fremstilte det i disse omgivelsene!!
Ha en flott lørdagskveld! Klem J.
Unknown sa…
WOW..., så fantastisk flott!
Likte fargene du har brukt, blomstene, bildene..., alt er så utrolig fint!

Tror nok jeg skal prøve meg på et sånt sjal etterhvert!

ha en super kveld!
Groskro sa…
Kjempefint sjal - og kjempefine bilder!! :-)
ååå det var fint og så stilige bilder !!! :))))
Tone sa…
Det var et flott sjal, og vakre bilder! Tusen takk for oppskrift også, lagre under favoritter med en gang :-)
Fargelykke sa…
tusen takk for at du deler så masse fine oppskrifter.. vet hvor jeg skal begynne å henge:)
Nydelig i sjal i vakre farger. Kan nesten sanse via bildene at dette er mykt å ta på seg. Flotte bakgrunnsbilder.
Christine C sa…
Det var et utrolig flott sjal...takk for at du deler oppskriften med oss :)
Hanne sa…
Fantastisk sjal, jeg bøyer meg i støvet. Åh den som bare kunne hekle. Jeg ønsker deg ei riktig god helg :)
Beate sa…
Herlighet så lekkert!!!! Skulle virkelig ønske jeg kunne hekle. Dette var virkelig flott!
Dette er et fantastisk flott sjal med tanke på både utforming, farger og garnkvalitet! Så fint å avslutte med kjedemasker i en annen farge rundt blomstene. Tusen takk for at du deler mønster! Ha en god lørdagskveld :)
Ellemeller sa…
Guuri so kult skjerf!!
Du er superflink:)

Anita
Ragna sa…
Så lekkert det var! Jeg elsker fortsatt de fargene :-)
Frk. Fosli sa…
Å, dette var noe av det vakreste jeg har sett laget av garn på lengelenge! Nydelig :)

Og du kan virkelig dette med presentasjon! Jeg innbiller meg at sjalet lukter litt søtt av duggfrisk mose, og jeg fikk veeeeldig lyst å tulle det rundt halsen & gå en tur i en magisk skog :)
Oi, dette likte jeg kjempegodt. Og så herlig å gå ut i den fine skogen du har i nærheten og ta bilder. Takk for god inspirasjon igjen.
Bodil sa…
Oi, for eit lekkert slal, og så fine fargar! Takk for at du deler oppskrifta. Vakre juleenglekort du har laga og :) Ha ein fin dag :)
ÅÅÅÅ, er det mulig, så utrooolig nydelig!!!! Du er så utrolig flink!!! Ble så kjempe fint.
Jeg er akkurat ferdig med et sjal nå... men det er ike akkurat noe fantasifullt, for jeg kan nemlig bare hekle staver, hehehe... Men det er så deilig med sånne sjal nå som kulda setter inn.

Ha en flott søndag!
AngliaKakao sa…
Takk for fin kommentar i bloggen min :-) Jeg følger med hos deg også. Mange fine ting du lager, og flotte bilder!
Kort og Søm sa…
Kjempe fint!!
Klem Fredrikke :o)
Anonym sa…
Så fint, du er så flink!! Skulle ønske jeg også fikk gjort noe, men for tiden står alt bare stille hva angår kreativitet!!
Og en ting til; jeg så liksom for meg familien min på søndagstur i skogen, og så kom vi over en dame som drev å hengte noe hekleri runt trær...... Vi hadde sikkert ristet på hodet og tenkt vårt!! Men nå etter å ha sett hvordan det fremstilles her hos deg, har jeg lovd meg selv og aldri le av sånne damer!! En fryd for øyet, nemlig :)
FIOLINESBLOG sa…
Jess så flott:)
Jeg blir som vanlig imponert over kreativiteten din,og videre inspirert til å gjøre selv:)
Takk for at du deler med oss.
fiolineklem
Viljestyrken sa…
Det sjalet ditt var rett og slett drit lekkert!
Å hekle lærte jeg i sommer, men jeg klarer jo ikke å følge en hekle oppskrift om det så sto om livet mitt..
Vi får se når en får litt mere trening bak seg.
josimo sa…
Helt fantastisek vakre farger du hadde satt sammen.
Jeg må kjøpe slike plagg,jeg kan ikke sette sammen noe slikt selv
Spire sa…
Utrolig mye fint her på bloggen din! Likte spesielt dette sjalet! Du har herved fått en ny følger...
LenaE
Elise sa…
Superfint sjal!

Ble skikkelig inspirert, og skal i morgen den dag på butikken: garn skal handles :)
MalinSj sa…
Fantastiska saker. Man blir enormt inspirerad, även av alla naturbilder. Jag kommer gärna tillbaka till din blogg. Länkar den till mig så fort jag får tid. Ha en fortsatt strålande senvinterdag. MalinSj

Populære innlegg