Heklede armbånd med perlemorsknapp



Armbåndene er heklet i mykt og varmt Eskimo ullgarn og fungerer derfor også godt som pulsvarmere.
Bruk nål nr 4 og hekl armbåndet med fastmasker, ca 18 -22 omganger. Hvor mange fastmasker du velger å ha i bredden kommer an på hvor bredt du vil ha armbåndet. (Armbåndene her har åtte fastmasker i bredden.)
Knapphull lager du ved å hekle luftmasker i stedet for fastmasker der du ønsker å ha hullet. Knappens størrelse avgjør hvor stort knapphullet må være. (Perlemorsknappene som er brukt her er ca 2cm i diameter.)
Kanten rundt er heklet i Mohairgarn. Start med å træ perler på garnet (ca 45 -55 stk). Hekl først en omgang med fastmasker rundt hele armbåndet. Deretter lager du buer: 1 kjedemaske i første maske, 3 luftmasker (en perle hekles inn i luftmaske nr 2), hopp over 1 maske, 1 kjedemaske osv..

Kommentarer

Ragna sa…
De var veldig søte :-) Har fått sansen for hekling og strikking med påtredte perler!

Forresten - er det lov til å komme med en liten kreativ utfordring? I såfall foreslår jeg å lage et innlegg inspirert av marihøner :-) I farger, mønster, former eller det du måtte ønske å fokusere på. Nå er jeg hekta skjønner du...
Aina sa…
Så flotte.... Lur måte å få brukt opp restegarn....;)

Dette må jeg prøve..

-Aina Wie-
Dette var skikkelig søtt. Jeg er helt avhengig av pulsvarmere i det kalde halvåret, så disse må prøves. Håper jeg finner perlemorsknapper.
moa sa…
kjempekule :0)
flink du!

moaklem
Groskro sa…
Disse var kjempekule!! Har en del eskimogarn liggende, så nå fikk jeg en idé :-)
Bodil sa…
Så lekre dei var! Og perlemorknappen var jo super :)
Ann-Cathrin sa…
hei, og takk for hyggelig kommentar hos meg:) Morsomt at du la igjen kommentar, for jeg hadde akkurat vært inne hos deg og kost meg med masse flotte innlegg:) For en utrolig flott blogg du har, så flink!! Jeg falt helt for de vasene du hadde laget med pinner rundt blikkboks, nydelig! jeg tenkte faktisk å stjele den ideen og lage med turgruppa i barnehagen(jeg jobber som ped.leder i barnehage), selfølgelig med link til deg! Men festet du pinnene sammen først før du tok de rundt boksen?
Takk for oppskriften. Dette kan kanskje noen jenter i tiende få til. Fine var de!
FIOLINESBLOG sa…
Hei:) så smarte pulsvanter:)
Takk,trengte til en god ide til et par puls/armbånd til meg selv nå.....
klem
Lekkert;) Den knappen var jo bare flott, elsker perlemor;) Har aldri strikket/heklet med perler- men det blir jo et nydelig resultat;)
Ha en fin uke
Håper du lager noe marihøne aktig, det er faktisk masse marihøner i år;)
Jannicke sa…
Utrolig fine!!!
Den der må jeg virkelig tenke på... :o) Klem J.
så fine de er :) og ser skikkelig myke og gode ut!
Så utroig flott de var... forresten... hele siden din er helt "smash...". Må bare legge deg til i "favorittbloggkoblingen" min. Elsker slike kreative sider!! Dette må jeg følge med på!
Ha en strålende dag:)
Margrethe sa…
Flotte armbånd og nok en kreativ idè.
Jättefina, älskar pärlemorknappar:)

Populære innlegg