Kurver


Kurver er fine til å oppbevare småting i. Jeg hadde lyst på noen kurver til badet og tenkte jeg kunne lage noen selv. For å få de grove i uttrykket valgte jeg å hekle med hyssing. Kurver er enkle å lage, og det tar heller ikke så mye tid. Jeg har ingen oppskrift på dises kurvene, men jeg skal forsøke å forklare hvordan jeg har heklet.
Start med 4 luftmasker, sett sammen til en ring. Hekl en luftmaske i begynnelsen av hver omgang og fortsett med fastmasker, sett sammen med en kjedemaske. Du må øke i hver omgang slik at bunnen blir flat. Når du øker hekler du to fastmasker i en fastmaske. Hekl så mange omganger til bunnen er så stor du vil ha den. Fortsett å hekle ringer med fastmasker, men ikke øk. Da får du kanten. Hekl så mange omganger til du får kurven så høy du vil ha den. Mine kurver har en diameter på ca 13 cm og har en høyde på ca 9cm.

Kommentarer

FIOLINESBLOG sa…
Hei igjen:)
kule kurver du har laget,morsomt og enkelt.
Ikke minst selvlaget!
klem fra fioline:)
Min stil sa…
Så flott de var. Liker det grove hjemmelagede. Og du, tusen takk for krona. Den var kjempefin, må bare prøve å holde den unna lilleprinsessa som mer enn gjerne ville leke med den :)
Susanne
Kjempefine kurver. Godt tips for oss som liker å hekle.
Ragna sa…
Det var lekre kurver :-) Jeg liker at du kan lage dem nøyaktig så store som de trenger å være! Ofte blir jo kjøpte kurver litt store eller små på den ene eller andre måten...
Stilige kurver. Så smart du er! Her kjøper vi kurver i dyre dommer og tenker ikke et sekund på at vi kan lage dem selv.
Wow noe så smart, dette skal jeg jammen forsøke meg på, og også forsøke meg på å lage noen lokk til de og, takk for tips!!
ARKinterior sa…
Så gla jeg ble for at jeg fant din side !! Håper det er ok at jeg legger deg til hos meg ?? Utrolig fine ting du lager.-Ha ei god helg .
Der ser du!! Du er så genial- her går jeg og irriterer meg over at jeg ikke finner den perfekte kurven, også kan jeg lage en selv..må bare få tak i solid tråd og ledig tid!! Nå skal jeg studere blomsterdekorasjonene dine, for her er det selskap på søndag!
Så masse fint du viser,og mye og ta med seg!!!
God Helg og en fortsatt fin sommer til deg!!!
Fra Jorid.
GundaM sa…
Jøsses, så smart da å hekle med hyssing ;) Skikkelig rustikke og sjarmerende;D

Kos deg videre emd kreative sprell, det gjør jeg ;)
Kort og Søm sa…
Kjempe fine!!
Dette var en god ide.
Fredrikke :o)
lise sa…
Så fine de ble! Og perfekt røft uttrykk. Kanonstilige, rett og slett.
Anonym sa…
Flotte kurver du har laget! Er i gang nå! Hvilken krokstr. bruker du og hvor mange fastmasker i første ring? :)
Margrethe sa…
Jeg brukte nål nr 4, men nr 5 hadde også gått fint. Har ikke kurvene her jeg er nå, men tror jeg hadde åtte fastmasker i første ring. Lykke til!
Timotei sa…
Dette var en kjempegod ide! Blir sikkert stødige og gode når en bruker hyssing. Tusen takk for at du forklarer framgangsmåten, blir nok til at jeg må "herme" litt her ja...
FO - 2 sa…
Veldig fine! :)
Mammamiia sa…
Hei :) Så smart med de kurvene! Dette skal jammen jeg prøve også! En får aldri for mange slike kurver her og der, - og så fin gave som det er! Bare putte oppi litt krimskramt, - og voila! Kjempegave! :)
Takker for hyggelig kommentar på bloggen min også :) Ha en flott dag!
Så utrolig mye flott det var her!! Inspirerende.
Disse kurvene tror jeg at jeg må prøve meg på når høsten og mer innetid kommer snart.

:)

Klem, Lise
mormonsen sa…
Jeg blir så inspirert og imponert av den flotte bloggen din, og nå skal jeg til byen og kjøpe hyssing! Jeg lager lenke til bloggen din, dersom du ikke har noe i mot det.

:)
mormonsen sa…
Du har en virkelig inspirasjonsblogg! Jeg fikk jo sånn lyst til å hekle sånne kurver, og ba sønnen min kjøpe med seg snøre. Han kom da hjem med flaggsnor! Som jeg har hekla både kurver og armbånd av, alt med inspirasjon fra din blogg. Litt såre fingertupper sitter jeg igjen med, men såre fornøyd! :)http://mormonsen.wordpress.com/2009/08/08/jenter-og-hjerter-og-perler-og-sann/

Populære innlegg