Tolvtagget stjerne, fremgangsmåte og mal

Det har de siste dagene blitt vist interesse for denne tolvtaggete stjerna laget av kartong, og jeg kan se det har vært mange besøk på bloggen i et innlegg om stjerna. Jeg har flere innlegg med stjerna, og for å gjøre det eklere å finne fram til disse, har jeg laget linker til de her.
- Fremgangsmåte med mal finner du her.
- Stjerner i fargene gull og brun finner du her.
- Rød stjerne med perler og paljetter finner du her.

En kort beskrivelse av hvordan jeg bruker stjerna som en del av undervisning i kunst og håndverk (7. klasse):
Jeg starter med en intro/ PowerPoint om renessansen og Leonardo da Vinci. Vi ser på da Vincis illustrasjoner av geometriske former, deriblant en tolvtagget stjerne. Etter teoribiten lar jeg elevene se på Adeles video Rolling into deep. I videoen dukker det opp et bord med forskjellige geometriske former, blant annet ei tolvtagget stjerne. Elevene begynner så å lage hver sin stjerne. Min erfaring er at de fleste elevene er veldig ivrige, selv om det kreves både nøyaktighet og en god porsjon tålmodighet. Kartongen jeg har brukt er falsekartong kjøpt på Lekolar.
Håper det er noen som har lyst til å prøve og lage tolvtaggete stjerner. Er man nøyaktig er det ikke så vanskelig å få til et flott resultat.

Kommentarer

Populære innlegg