onsdag 21. april 2010

Inspirasjon: M.C. Escher

"M. C. Escher (1898-1972) var en nederlandsk grafisk kunstner, spesielt kjent for sine tresnitt, litografier og mosaikkarbeid der tema er umulige konstruksjoner, optiske paradokser og utforskning av det uendelige. Han laget en rekke bilder med repeterende gjengivelser, der figurer (dyr, fugler og lignende) danner symmetriske mønstre. "(Kilde: Wikipedia)

Jeg lar meg spesielt fasinere av Eschers flotte tegninger med gjentagende figurer.
YouTube-filmen under illustrerer hvordan et av hans mest kjente bilder; "Sky and water" er komponert sammen.


Flere bilder kan du finne på M.C. Escher offisielle webside.

8 kommentarer:

Eirin sa...

Det er så deilig når flinke folk som du finner fram og gir oss andre muligheten til gode opplevelser. Takk for titten, dette ville jeg aldri sett hvis ikke du hadde lagt det ut. ;-)

Hos meg har den første hestehoven tittet fram i dag, det var nesten litt magisk. ;-)

Alt godt fra Eirin

Sylke sa...

Ja, Escher er en veldig fascinerende kunstner. Det er nok mange som har blitt inspirert av ham :)

Janne i Fagerlia sa...

På skolen hvor jeg jobber har vi faktisk benyttet denne form for jobbing i elevarbeider.

Annepålandet sa...

Morsomt og inspirerende!

Stubbetufsa sa...

Jeg har også samlet på hans bilder, eller foto av dem, selvsagt. De er virkelig gripende, og overraskende!

Lillis verden sa...

Utrolig stilige bilder han lagde, og kult å se eksemplene på hvordan han fortsatt inspirerer! Hadde jeg bare kunnet quilte... Kanskje jeg skal prøve å lære meg det og :)

bilderommet.blogspot.com sa...

Hei
Escher regnes som genial bl.a. blant matematikere. Utrolige tegneferdigheter og billedlige konstruksjoner. ja, ja, og så var det oss andre dødlige...
Mange gode tips på sidene dine. Liker selv alt som er kreativt, men det kan ta litt overhånd i blant. Hvor skal jeg gjøre av alt sammen? Har akkurat åpnet web-side med blogg. Det er jo kreativt, ikke sant? Det hadde vært moro med innspill. (Jeg har give-away).Er ikke god teknisk, men skal prøve å legge meg til som følger hos deg.
Hilsen elisabeth

Sølvi sa...

Som sagt eller skrevet før: du skriver så nydelig, Margrethe! Vakker poesi blir det av språket ditt :)! Nydelige bilder og vakre håndarbeider...Hva du kan! Og fascinerende filmsnutter på youtube ligger her også :)! Takk for det!