blikkboks + litt tid til overs = et par øredobber


Øredobbene er, som du sikkert har skjønt, laget av en blikkboks. Delene klippes til med ei tang eller ei vanlig saks. (ikke bruk ei dyr og fin saks til å klippe, og legg for all del bort stoffsaksa!) For å unngå skarpe kanter er sidekantene bøyd til med ei flattang. Hullene lages ved å bruke en liten spiker og hamre hull. Ringene kan du kjøpe eller enkelt lage ved å tvinne en spiral av metalltråd, f.eks. rundt en strikkepinne. Bruk så ei tang og klipp av ringer fra spiralen. (Teknikken kan du se her.) Selve ørekrokene kan du kjøpe på en hobbybutikk.

Kommentarer

Ragna sa…
De var kjempelekre! Jeg har ei skikkelig kjøkkensaks hjemme som sikkert egner seg til å klippe med :-)

Får assosiasjoner til et galleri på Andøya som drives av en gullsmed som heter Dick Monshouwer, galleri Bølgeblikk. Han lager smykker i hamret metall, spesielt oksidert titan (blir blått og turkist og kobberfarget). Smykkene hans er ofte litt bølgete og disse minner litt om det :-) Anbefaler en tur innom der hvis du befinner deg på Andøya/i Vesterålen en gang.

PS. Jeg bruker ikke noe særlig øredobber selv, så du trenger ikke å gi dem til meg :-) Et halsgropsmykke derimot, det hadde vel vært noe... eller et armbånd?
Stilige de var, røffe og samtidig sarte med perlene, har du ikke hull i ørene, det har faktisk jeg..så jeg blir ikke lei meg hvis de skulle få et nytt hjem her;)
Utrolig hva du finner på, innenfor alle sjangre;)
Ha en fin dag;)
Beate sa…
Oi, disse var kjempe tøffe! Jeg er gjerne med i kampen om disse!
lise sa…
Så stilig, og skikkelig kreativ bruk av blikkboksen! Såklart jeg vil "kjempe"!
Josefine sa…
Øredobbene ble kjempekule...skikkelig gjenbrukspynt!

Sommerklem
GundaM sa…
Wow, så stilig da!! Selv har jeg jo netopp lagd et smykke av pinner;)

Takk for herlig inspirasjon her inne!
knappologi sa…
Så fina saker, verkligen inspirerande!! Hit hittar jag gärna igen!
Blikkboks, kan det vara konservburk???
Roligt att du hittat till min blogg oxå!
Grethe sa…
Du så kreativ og flink du er med hendene dine, disse var kjempe fine. Jeg har hull i ørene, men reagerer nesten på alt utenom gull, så det er nok hyggeligere å gi dem til noen som kan gå rundt med dem. Men de var skikkelig fine....
Så hyggelig av deg og gi de bort :0)
Ha en fortsatt fin uke :0)
Hanne sa…
Ah, knallstilige øredobber og en topp idé. Jeg har hull i ørene OG bruker øredobber OG har et helt skap spesialdesignet av min mann, slik at alle mine smykker/øredobber/ringer etc er garantert et godt hjem - når de ikke henger på kroppen min og får være med ut i verden :-)
*sikle*
som i
*utilslørt slevje*
Loise sa…
Spennande, har fantasert litt om å lage smykker og øyrepynt i tinn, men har endå ikkje blitt satt ut i livet... Fordelen med tinn er jo at det har så lavt smeltepunkt, og så er det rimeleg god tilgang på resirkulerbare råvarer i bruktbutikkane:-) sidan tinn ikkje er "in" så vert det ståande i hyllen, og har tenkt på kva det kan brukast til.. det same med messing, hmmmm, tenke tenkt...
ARKinterior sa…
Jeg imponeres stadig av deg og dine skaperverk !! Blir så inspirert av dine innlegg..
-Ønsker deg en god helg :)
Anonym sa…
Superlekre og kule!
Jeg vil veldig gjerne ha sånne i ørene mine:)
Marianne
Så artig! I husflidslaget hvor jeg er medlem hadde vi temaet "smykker av blikkboks" for en tid tilbake. Det ble "liv i leiren" da 15-20 damer satt med hver sin hammer og lagde hull i blikkbokssmykkene sine. Men øredobber av dette materialet har jeg ikke tenkt på. Jeg bruker øredobber, så skulle gjerne sett at de ble mine.............

Nyt siste helgen i juli!
Ellemeller sa…
Dette er absolutt ein av mine favorittbloggar, du står på topp-1-lista mi:)

Du er so kreativ at eg blir heilt matt!

God sommar til deg!

Anita
Heidi sa…
Tøff ørepynt - herlig gjenbruk :)
Beate sa…
I dag kom øredobbene. Tusen takk! Jeg har alt tatt de i bruk, og nå blir de med på ferie :)
Så smart! Øredobbene ble kuuuuuuule! :)
(eddas) sa…
Kjempestilig...dette skal jeg jammen prøve på:) hadde glatt gått med de:)
klem edda

Populære innlegg